Mass Effect | Shadow Broker - polski serwis Mass Effect

Mass Effect

me1-okladka

Data premiery: PC: 28 maja 2008 (świat), 12 lipca 2008 (Polska);
Xbox 360: 20 listopada 2007 (świat+USA NTSC), 23 listopada 2007 (Europa PAL), 26 listopada 2007 (Polska);
PlayStation 3: 4 grudnia 2012 (świat+Europa PAL+USA NTSC)
Producent: BioWare Corporation
Wydawca: Electronic Arts Inc. (świat), CD Projekt (Polska)
Platforma: PC, Xbox 360, PlayStation 3

Mass Effect jest grą science-fiction akcji RPG, stworzoną przez BioWare na konsole Xbox 360, później przeniesiona na PC i PlayStation 3. Jest to pierwsza transza trylogii Mass Effect.

Wydanie

Mass Effect został wydany 20 listopada 2007 w Ameryce Północnej, 22 listopada 2007 roku w Australii i Nowej Zelandii, a 23 listopada 2007 roku w Europie. Został również wydany w ograniczonej edycji kolekcjonerskiej, zawierającej materiały bonusowe, w tym art book i Kodeks Galaktyczny: Podstawowa Edycja 2183 broszura, co daje podkład uniwersum Mass Effect.

Gra została później ponownie wydana przez BioWare, Demiurge Studios na PC, a wersja PC-DVD została wydana na lato 2008 roku. Podczas lata 2008 były też tłumaczone wersje gry na język hiszpański, francuski i włoski. Wersja z językiem japońskim była w produkcji tylko dla wersji na konsole Xbox 360. Mass Effect jest dostępny za pośrednictwem Gry Xbox na życzenie. Platynowe Hity wersji Mass Effect na Xbox 360 został wydany i zawiera bonusowy dysk zawierający ścieżkę dźwiękową z gry, dodatek Zniszczyć Niebo, zwiastuny gry, a także zdjęcia i motywy dla profili Xbox Live.

Mass Effect jest również zawarty w Trylogii Mass Effect, pudełkowy zestaw zawierający wszystkie trzy gry Mass Effect. Trylogia została wydana 6 listopada 2012 na Xbox 360 i PC. Wersja na PlayStation 3, która po raz pierwszy daje możliwość zagrania w Mass Effect na tej konsoli, ukazała się 4 grudnia 2012 na całym świecie i 7 grudnia 2012 w Europie. Cyfrowa wersja Mass Effect osobno, poza Trylogią jest również dostępna za pośrednictwem PlayStation Store, a została wydana w tym samym dniu, co wersja Trylogii na PlayStation 3.

Uwaga: Mass Effect osobno nie został wydany w Polsce i póki co nie ma żadnych planów dotyczących jego wydania.

Szczegóły

Gracze: 1
Rozdzielczość: Xbox 360 i PS3: HDTV 720p/1080i/1080p // PC: nieograniczona rozdzielczość ekranu
Wydawca: Microsoft Game Studios (Xbox 360), Electronic Arts, Inc. (PC i PlayStation 3)
Producent: BioWare Corp.®
Format: 1x DVD (Xbox 360 i PC), 1x Blu-ray (PlayStation 3), Cyfrowe pobranie (PC, Xbox 360 i PlayStation 3)
Ocena: „M” dla dorosłych (ang. Mature) (AMERYKA PÓŁNOCNA), 12 (UK), 18+ (PEGI), 16 (USK)

Wersja na PC

Wersja PC oryginalnego Mass Effect została stworzona przez BioWare i Demiurge Studios, a wydana przez Electronic Arts w 2008 roku.

Wymagania systemowe

Minimalne:
System: Windows XP / Windows Vista
Procesor: 2.4Ghz Intel lub 2.0Ghz AMD
Pamięć RAM: 1GB (Windows XP) / 2GB (Windows Vista)
Karta graficzna: Nvidia GeForce 6 (6800GT lub lepsza) / ATI 1300XT lub lepsza
HDD: 12GB
Karta muzyczna: DirectX 9.0c kompatybilny ze sterownikami i kartą dźwiękową

Zalecane:
System: Windows XP / Windows Vista
Procesor: 2.6Ghz Intel lub 2.4Ghz AMD
Pamięć: 2GB
Karta graficzna: Nvidia GeForce 7900 GTX lub wyższy / ATI X1800 XL lub wyższy
HDD: 12GB
Karta muzyczna: zalecana karta dźwiękowa 5.1

Zmiany z wersji na Xbox 360

Główne różnice pomiędzy PC a Xbox 360 to usprawnienia interfejsu walki i systemu ekwipunku. Krąg Umiejętności został zastąpiony w wersji na PC HUD’em taktycznym (podobny do tego w Dragon Age na PC), który umożliwia bardziej precyzyjniejsze wydawanie rozkazów i korzystanie z talentów technologicznych i biotycznych. Krytykowany system ekwipunku z wersji na Xbox 360 też został naprawiony, by był bardziej przyjazny graczowi. Inne różnice to małe usprawnienia z kierowaniem Mako, zwiększona szybkość skoku Normandii, małe ulepszenia graficzne i zmiany w hakowaniu – mini-gra (używane podczas otwierania drzwi i pojemników).

W wersji PC nie ma dodatkowych przydziałów, ani nowych postaci, a fabuła pozostała nie zmieniona. Jednakże wersja na PC pozwala pobrać dodatek Zniszczyć Niebo za darmo.

Kontrowersje z DRM

Wersja PC Mass Effect’a miała oryginalnie być wgrana na SecuROM, wliczając co 10-dniową weryfikację, gdzie gra mogłaby działać po 10 dniach „sprawdzania” online. Po ostrych opiniach, pomysł z DRM w wersji PC został usunięty 9 maja 2008 roku. Wersja na PC mogłaby wymagać uwierzytelniana pięć razy. Jednakże, późniejsze kopie Mass Effect nie zawierały już żadnych internetowych aktywacji, pozwalając na ograniczone instalowanie. W marcu 2009 roku Mass Effect został wydany na platformę Steam bez zabezpieczenia kopii gry SecuROM z powodu ochrony gier na Steamie.

Wersja na PlayStation 3

Wersja na PS3 została opracowana z pomocą Edge of Reality i wydana przez Electronic Arts w grudniu 2012 roku. Jest to w dużej mierze identyczne jak w wersji 360, z wykorzystaniem tego samego systemu inwentaryzacji i mini-gry obejścia zabezpieczeń, choć dodatek Zniszczyć Niebo jest już zawarty w grze. Bioware stwierdziło, że ze względu na problemy z materiałem źródłowym, Stacja Szczyt nie zostanie dodana do wersji na PS3.

Fabuła

Galaktyka jest uwięziona w niekończącym się cyklu zagłady. Co 50 000 lat, starożytna rasa maszyna atakuje galaktykę. Z bezwzględną efektywnością, maszyny wyniszczają wszystkie zaawansowane organiczne cywilizacje. Zostawiają za sobą tylko rozrzucone ruiny z technologią, niszcząc wszelkie dowody swojego istnienia.

Niewielu wierzy w tą starożytną legendę. Ty jednak wiesz, że to prawda. Walka powstrzymania tego cyklu zagłady stała się najważniejszym zadaniem galaktyki.

To jest Twoja misja. Jako komandor Shepard z SSV Normandia, przeczesujesz całą galaktykę będącą w rozsypce ze swoim elitarnym oddziałem, w desperackim wyścigu powstrzymania powrotu wroga bez litości. Aby go powstrzymać, musisz działać bez wyrzutów sumienia, bez wahania i poza granicami prawa. Tylko Twój imperatyw jest konieczny dla bezpieczeństwa galaktyki – za wszelką cenę. Musisz stać się czubkiem włóczni ludzkości, ponieważ tylko Ty wiesz, co się stanie, jeżeli zawiedziesz.

Oficjalne streszczenie fabuły

Świat Mass Effect

Akcja rozgrywa się w roku 2183 n.e., 35 lat po tym, jak ludzie odkryli ruiny starożytnej, budzącej strach w galaktyce, rasy zwanej proteanami na Marsie. Dzięki technologii z tych ruin, ludzkość nauczyła się tajemnic fizyki efektu masy i pierwiastka zero, umożliwiając podróż szybszą-niż-światło. Ludzie odkryli również sieć przekaźników masy łączącą galaktykę, umożliwiając natychmiastową podróż przez tysiące lat świetlnych. Ludzkość rozpoczęła swoją ekspansję pośród gwiazd, napotykając różne obce rasy i zaczynając być postrzegam jako liczący się gracz na galaktycznej scenie.

Wyścig z czasem

Gracz wciela się w postać komandora Sheparda na pokładzie SSV Normandia. Rutynowa misja odzyskania nadajnika protean na Eden Prime przebiega niezgodnie z oczekiwaniami, gdy komandor jest atakowany przez siły gethów prowadzone przez nieuczciwe turiańskie Widmo imieniem Saren Arterius, które także tu jest z powodu nadajnika. Gdy komandor znajduje nadajnik, ten się aktywuje, wypalając dziwną wizję mordu istot organicznych przez syntetyków w umyśle Sheparda. Okazuje się, że Saren próbuje znaleźć Kanał, tajemnicze urządzenie, które doprowadzi do powrotu Żniwiarzy, starożytnej rasy inteligentnych maszyn uważanych za powód wyginięcia protean. Shepard staje się pierwszym ludzkim Widmem, przejmując dowodzenie nad Normandią z rozkazem powstrzymania Sarena. Teraz to już nie jest tylko postawienie jednego człowieka przed wymiar sprawiedliwości, ale także uratowanie galaktyki przed zagładą.

Postacie

Członkowie drużyny

Shepard może zrekrutować sześciu towarzyszy, którzy pomogą mu w misji zwalczania Sarena:

Pozostałe postacie

Zostało wprowadzanych wiele innych postaci, które są ważne podczas borykania się Sheparda z powrotem Żniwiarzy.

Inżynier Adams Jeff „Joker” Moreau
David Anderson Gianna Parasini
Administrator Anoleis Pięść
Saren Arterius Nawigator Pressly
Balak Lorik Qui’in
Lizabeth Baynham Rada Cytadeli
Matka Benezja Królowa Raknii
Kate Bowman Doktor Saleon
Doktor Chakwas Sha’ira
Fai Dan Shiala
Admirał Hackett Torian
Harkin Donnel Udina
Kapiten Kirrahe Conrad Verner
Khalisah Bint Sinan al-Jilani Barla Von
Nihlus Kryik Emily Wong

Lokalizacje

Komandor Shepard i zespół odwiedzą wiele różnych nowych miejsc w Mass Effect, w tym:

1 Wymaga Zawartości po pobrania

Rozgrywka

Walka

Mass Effect to trzecio-osobowa strzelanka (TPS), gdzie gracz atakuje broniami zasięgowymi i talentami. Bronie i umiejętności są określane przez wybranie jednej z sześciu klas: Żołnierz, Szpieg, Szturmowiec, Adept, Inżynier i Strażnik. Niektóre klasy specjalizują się danym stylem walki podczas, gdy inne mieszają wybrane umiejętności. Dla przykładu, Żołnierz może się wyspecjalizować w czterech rodzajach uzbrojenia (Karabiny szturmowe, Strzelby, Karabiny snajperskie i Pistolety), ale nie korzysta z biotyki i umiejętności technologicznych; w przeciwieństwie do Adepta, który jest specjalistą od biotyki, ale może jedynie korzystać z pistoletu. Klasy także wpływają na rodzaj pancerza, jaki gracz może założyć.

Awans

Wraz z postępem gry, gracze otrzymuje doświadczenie poprzez eliminowanie przeciwników i wykonywanie misji, przydziałów i mini-gier. Kiedy otrzyma się wystarczająco dużo doświadczenia, gracz otrzymuje awans do następnego poziomu i zostaje nagrodzony punktami do rozdania na odblokowywanie i ulepszanie talentów. Maksymalny poziom to 50 za pierwszym ukończeniem gry, potem jest odblokowany poziom do 60. Osiągnięcie maksymalnego poziomu wymaga przechodzenia gry wiele razy, ale zdobywanie coraz wyższych poziomów zyskuję dostęp do potężniejszych broni i pancerzy.

Dialogi

Dialogi w Mass Effect różnią się od poprzednich tytułów Bioware. Zamiast tradycyjnych wyborów dialogowych, gdzie jest pokazane dosłownie każde słowo w Twojej wypowiedzi, masz pokazane parafrazy z dostępnych opcjach w „okręgu dialogów”. Dla przykładu, jeden wybór pojawia się jako „Nie próbuj mnie badać”, a właściwie wypowiedziany dialog to: „Nie jestem jakimś artefaktem, który możesz zabrać na badania, doktorze”. Wybory dialogowe wpływają na to, jak inni reagują na Shepard/a, nagrody, ukończenie zadania, zniżki od kupców, ścieżki romansowe i co ważniejsze, moralność Pani Komandor/Komandora. Jest także możliwe, by załagodzić sytuację bez przemocy lub ją sprowokować.

Moralność

Moralność jest mierzona w grach Mass Effect przez punkty „Idealisty” i „Renegata”. Inaczej niż w wielu grach RPG, ta reprezentowana moralność jest podzielona na skalę dobra i zła. Dobre działania nie będą czyniły Cię złym; jednakże bycie okazjonalnie miłym nie powstrzyma ludzi od bania się zabójcy lub odrzucasz reputację niesympatycznego dupka, lecz prowokowanie bójek totalnie zaszkodzi reputacji prawego żołnierza. To także świadczy o tym, że nie ma gry z napędzaną motywacją, dzięki której unikniesz różnych rodzajów działań. Moralność gracza zwiększa skalę przez pewne decyzje w dialogach lub w przydziałach.

Podróż i eksploracje

Gracze podróżują pomiędzy misjami i przydziałami dzięki Mapie Galaktyki na pokładzie SSV Normandii. Mapa ma cztery poziomy: poziom galaktyki, model całej galaktyki, która pokazuje rozmaite gromady gwiezdne; poziom gromady, który pokazuje dostępne gwiezdne systemy w poszczególnych gromadach; poziom systemu, który pokazuje planety, księżyce, inne obiekty astronomiczne, statki gwiezdne, stacje kosmiczne; i poziom planety, który przedstawia szczegóły obiektu którego wybrał gracz wybrał i zaznaczone opcje „ląduj” i „wejdź na pokład”, jeśli jest dostępne. Eksploracje mogą dostarczyć nowe misje, przydziały, ekwipunek, znaleźne przedmioty lub zasoby.

Na niektórych światach, SSV Normandia zadokuje w głównych siedliskach, a gracz może eksplorować obszar na piechotę. Większość światów jest niedawno skolonizowanych lub nawet nie odkrytych, jednak, gracz może na nie zejść na pokładzie M35 Mako, pojazdem wszech-terenowym. Mako nie jest jedynym konwencjonalnym środkiem transportu na takiego typu obszarach, ale posiada on ciężkie tarcze i siłę ognia, by załatwić wroga w sytuacjach bojowych.

Bezpieczny transfer plików

Mass Effect został zaprojektowany tak, aby zapisać pliki, które mają być przeniesione do kolejnych części trylogii. Oznacza to, że decyzje podejmowane przez gracza w pierwszej części gry mogą przejść do Mass Effect 2 i Mass Effect 3, dając się odczuć.

Ścieżka dźwiękowa

Oryginalna ścieżka dźwiękowa Mass Effect została wydana 20 listopada 2007 roku. Została skomponowana przez Jacka Walla i Sama Hulicka z dodatkową muzyką Richarda Jacquesa i Davida Katesa. Ścieżka łączy muzykę elektroniczną z nowoczesną muzyką orkiestrową i była inspirowana przez takie filmy jak Blade Runner i Dune.

Zobacz: Mass Effect OST

Zawartość do pobrania

Zostały wydane dwa dodatki do pobrania do Mass Effect.

  • Zniszczyć Niebo dodaje misję zatrzymania asteroidy przed jej kolizją z ludzką kolonią oraz przedstawia rasę batarian.
  • Stacja Szczyt zawiera serię wyzwań, podczas których komandor Shepard sprawdza swoje umiejętności w zwartej walce.

UWAGA! CD Projekt nie planuje wydania dodatku Pinnacle Station w wersji polskiej. Udostępnił natomiast patch pozwalający użytkownikom wersji PL na jego instalację dodatku (http://www.gram.pl/pliki_szczegoly.asp?id=2134).

Powiązane media

Seria jest również rozbudowana o powieści, z których pierwsza to Mass Effect: Objawienie, historia będąca wstępem do Mass Effect. Wydano również wiele komiksów. Ponadto, oprócz gier kontynuujących historię Mass Effect 2 i Mass Effect 3, powstały dwa spin-offy w postaci gier na platformy mobilne: Mass Effect Galaxy i Mass Effect: Infiltrator.

Film

Były dyrektor generalny Marvela, Avi Arad niedawno uzyskał prawa do stworzenia filmowej adaptacji gry. Poinformowano, że film jest obecnie w początkowej fazie rozwoju i zostanie wyprodukowany przez Legendary Pictures, Warner Bros. z Casey Hudsonem, Rayem Muzyką i Gregiem Zeschuckiem z BioWare, pełniącymi funkcję producentów wykonawczych.

Patche

Aktualna wersja patcha na PC Mass Effect to 1.02.

Tłumaczenie częściowe: TraioPL
Źródło: http://masseffect.wikia.com/wiki/Mass_Effect
Komentarze i pingowanie są zablokowane.


Komentarze zablokowane.


Powered by WordPress | Designed by: Free MMORPG | Thanks to MMO List, Social Games and Browser Games

© 2010 EA International (Studio and Publishing) Ltd. Mass Effect, Mass Effect logo, BioWare and BioWare logo are trademarks or registered trademarks of EA International (Studio and Publishing) Ltd. in the U.S. and/or other countries. All Rights Reserved. EA and EA logo are trademarks or registered trademarks of Electronic Arts Inc. in the U.S. and/or other countries. All other trademarks are the property of their respective owners.

Serwis należy do kolektywu Gram.pl. Więcej informacji o kolektywie.