Leksykon/Obcy: wymarłe rasy | Shadow Broker - polski serwis Mass Effect

Leksykon/Obcy: wymarłe rasy

< Leksykon

Rasy podróżujące po kosmosie, które wyginęły na tysiąclecia przed współczesnością.

Podstawowe wpisy z Leksykonu

Proteanie

Protheans_Codex_ImagePięćdziesiąt tysięcy lat temu proteanie byli jedynym podróżującym po kosmosie gatunkiem w galaktyce. Zniknęli w wyniku gwałtownej „galaktycznej zagłady”. Pozostały jedynie pamiątki po ich imperium. Uważa się, że to oni zbudowali przekaźniki masy i Cytadelę, dzięki czemu wiele gatunków mogło eksplorować galaktykę i rozprzestrzeniać się po niej.

Proteańskie ruiny można znaleźć na wielu planetach w galaktyce. Chociaż jak na swój wiek są zaskakująco dobrze zachowane, rzadko spotyka się wciąż działające wytwory proteańskiej paleotechnologii. Działanie czasu i wielu pokoleń szabrowników sprawiło, że umarłe miasta i opuszczone stacje zostały do czysta wymiecione ze wszystkich pozostałości.

Niektórzy wierzą, że proteanie oddziaływali na ewolucję młodszych ras. Na przykład Kahje, ojczysta planeta hanarów, wykazuje wyraźne znaki dawnej bytności protean. Obecność starego obserwatorium protean na Marsie spowodowała odrodzenie się wśród ludzi „interwencjonizmu ewolucyjnego”. Jego wyznawcy uważają, że starożytne mity o bogach to w rzeczywistości zniekształcone wspomnienia spotkań z obcymi rasami.

Raknii

Rachni_Codex_ImageChociaż raknii to obecnie wymarły gatunek, kiedyś zagroziły wszystkim rasom w przestrzeni Cytadeli. Ponad 2000 lat temu podróżnicy lekkomyślnie otworzyli przekaźnik masy do nieznanego układu i napotkali coś, z czym nie zetknął się nikt wcześniej ani później: gatunek przemierzających kosmos owadów połączonych kolektywną inteligencją.

Niestety raknii nie były nastawione pokojowo i galaktyka pogrążyła się w serii konfliktów, znanych dziś jako Wojny Raknii. Próby negocjacji spełzały na niczym, ponieważ nikt nie był w stanie skontaktować się z królowymi dowodzącymi rasą spod powierzchni swej toksycznej planety.

Pojawienie się krogan położyło kres Wojnom Raknii. Przystosowani do przetrwania w najcięższych warunkach kroganie mogli zaatakować królowe w ich leżach i odzyskać podbite planety Rady. Ale kiedy statki krogan wyparły raknii na ich planetę, owady odmówiły poddania się, więc kroganie je unicestwili.

Dodatkowe wpisy z Leksykonu

Proteanie: dyski danych

Pomimo wszystkich odkrytych dowodów potwierdzających istnienie protean, ciągle niewiele wiadomo o ich kulturze i społeczeństwie. Od czasu do czasu wykopaliska dostarczają nowych poszlak, ale niewiele spośród odkrytych obiektów można uznać za wartościowe po 50 tysiącach lat rozkładu.

Ostatnio badacze skupiają się przede wszystkim na badaniu proteańskich dysków z danymi. Są to delikatne obiekty, które luzem na pewno uległyby zniszczeniu. Czasami natomiast odkrywane są konsole lub czytniki z nienaruszonym dyskiem w środku.

Do tej pory odnaleziono ponad trzydzieści takich dysków, spośród których kilka udało się doprowadzić do stanu pozwalającego na rozpoczęcie ich analizy. Chociaż może minąć jeszcze trochę czasu, zanim naukowcy znajdą sposób na skopiowanie danych na inne nośniki, dyski te są obecnie uważane za najbardziej namacalne tropy w badaniach proteańskiej kultury.

Proteanie: nadajnik

„Nadajnik” okazał się proteański artefaktem odkopanym na Eden Prime – kolonii Przymierza. Podobieństwo do banku informacji Protean znalezionego na Marsie natychmiast przyciągnęło zainteresowanie Przymierza i Rady Cytadeli. Okazało się, że w istocie jest urządzeniem przechowującym dane i częścią rozciągającej się na całą galaktykę sieci informacyjnej, podobnej do współczesnego extranetu. Nienaruszona „paleotchnologia” Protean to rzadkość – nadajnik stanowił obietnicę kolejnego wielkiego skoku technologicznego, podobnego do odkrycia napędów korzystających z efektu masy oraz przekaźników masy.

Niestety, nadajnik przyciągnął także uwagę Widma-renegata, Sarena Arteriusa, i sprzymierzonych z nim gethów. Najazd łupieżczy Suwerena – statku flagowej Sarena – skończył się śmiercią setek cywilów. Nadajnik uległ poważnym uszkodzeniom. Wciąż trwa śledztwo w sprawie motywów napadu.

W czasie operacji odzyskiwania, nadajnik wystrzelił wiązkę energetyczną w kierunku dowódcy Normandii – fregaty Przymierza. Komandor Shepard przeżył i wydaje się, że nie odczuwa żadnych negatywnych efektów zdarzenia. Po strzale nadajnik wyłączył się. Mechanizm od tego czasu wydaje się „martwy”.

Proteanie: ruiny na Marsie

W roku 2103, po prawie stu latach od rozpoczęcia eksploracji przy użyciu robotów i w dwadzieścia lat od stworzenia pierwszych załogowych placówek badawczych, Europejska Agencja Kosmiczna założyła na Marsie pierwszą stałą kolonię – Lowell City. W przeciągu dekady Stany Zjednoczone i Chiny również stworzyły swoje kolonie.

Obszar Promethei Planum, położony w pobliżu bieguna południowego planety, okryty był złą sławą marsjańskiego ‚Trójkąta Bermudzkiego’. Satelity wykryły tam zmienne wartości koncentracji masy oraz wahania natężenia pola magnetycznego. W roku 2148 poszukiwacze pracujący w pobliżu krateru Deseado odkryli podziemny kompleks: proteański punkt obserwacyjny. Okazało się, że dziwne zjawiska obserwowane wcześniej spowodowane były działaniem i rozładowywaniem rdzenia efektu masy, który wciąż jeszcze niestabilnie funkcjonował, zapomniany od pięćdziesięciu tysiącleci.

Wiadomość o istnieniu niezbitych dowodów na to, że ludzie nie są sami w kosmosie, wstrząsnęła mieszkańcami ziemi. Podczas gdy w sądach trwały batalie o to, do kogo należą ruiny, naukowcy z całego świata podjęli zbiorowy wysiłek w celu odczytania, przetłumaczenia i zinterpretowania danych z nośników odnalezionych w ruinach.

Okazało się, że kompleks był naukowym ośrodkiem obserwacyjnym, wybudowanym, gdy na Ziemi zaczął ewoluować homo sapiens. Motywy działania protean nie zostały do końca rozpoznane, ale przetłumaczone dane świadczą o tym, że punkt na Marsie utrzymywał regularną komunikację z automatycznymi platformami obserwacyjnymi rozmieszczonymi na orbicie i jasnej stronie księżyca. W ośrodku znaleziono sześć statków napędzanych efektem masy, które prawdopodobnie wykorzystywane były niegdyś do wypraw na Ziemię w celu prowadzenia obserwacji z bliska.

Proteanie: szyfr

Komandor Shepard ma w umyśle wiedzę zaszczepioną przez proteański nadajnik na Eden Prime, co wywołało dziwne sny i wizje. Choć obrazy z czasem stają się coraz wyraźniejsze, znaczenie przekazu pochodzącego z nadajnika jest nadal trudne do określenia.

Pojawiły się sugestie, że do odczytania znaczenia proteańskich danych potrzebny jest odpowiedni kulturowy punkt widzenia, zwany przez Carla Junga nieświadomością zbiorową. ‚Szyfr’ niezbędny do zrozumienia wizji to wiedza kulturowa typowego proteanina: archetypy, instynkty i doświadczenia wspólne dla całej rasy. Biorąc pod uwagę, że proteanie wymarli tysiąclecia temu, pozyskanie takiego ‚szyfru’ może być już niemożliwe.

Raknii