Leksykon/Żniwiarze | Shadow Broker - polski serwis Mass Effect

Leksykon/Żniwiarze

< Leksykon

Podstawowe wpisy z Leksykonu

Banshee

Morinth_ME3Banshee to przekształcone asari, często stojące na czele oddziałów uderzeniowych Żniwiarzy. Żniwiarze tworzą je z asari posiadających czynne lub utajone predyspozycje do przemiany w Ardat-Yakshi. Ten rzadko występujący stan neurologiczny zwiększa moc biotyczną dotkniętej nim asari, lecz również wywołuje natychmiastową śmierć każdego, kto z nią współżyje.

Poruszające się ciężko, jakby stale odczuwały ból, wychudzone banshee są zaskakująco wytrzymałymi przeciwnikami. Dzięki ogromnym mocom biotycznym są w stanie ciskać zabójcze kule energii i wytwarzać fale uderzeniowe, odzyskując przy tym siły. Wojsku Przymierza najbardziej zatrważająca wydaje się umiejętność tworzenia przez banshee własnego pola odkształcającego i jakby teleportowania się podczas walki. Ich wycie, choć nie ma wyraźnego wpływu fizjologicznego, wywołuje niewątpliwe szkody w psychice.

W chwili śmierci banshee, cechy genetyczne Ardat-Yakshi obracają się przeciwko nim, powodując implozję biotyczną, co ma zapobiec schwytaniu przez przeciwnika.

Brutal

Codex_BruteBrutale to potężne stworzenia powstałe z połączenia turian i krogan schwytanych przez Żniwiarzy. Ponieważ tkanki gatunków opartych na dekstroaminokwasach, takich jak turianie, są niezgodne z tkankami złożonymi z lewoprotein, na przykład krogańskimi, odrzuceniu organów zapobiegają implanty regulujące biochemię ciała brutala.

Połączenie umiejętności wojskowych turian z krogańskim krwawym szałem sprawia, że brutal jest potężnym przeciwnikiem, zdolnym niszczyć pojazdy opancerzone, by dostać się do żołnierzy zamkniętych w środku. Oddziałom zaleca się zachowanie bezpiecznej odległości i unikanie walki z brutalem w pojedynkę, o ile to możliwe.

Grasant

Codex_MarauderGrasanci to zebrani przez Żniwiarzy turianie dowodzący innymi żołnierzami Żniwiarzy i ochraniający ich. Te smukłe, opancerzone stworzenia same z siebie stanowią poważne zagrożenie, jednak szczególnie groźne są na czele oddziału Żniwiarzy.

Marines Przymierza zauważyli, że grasanci wzmacniają zombie i kanibali, otaczając ich wstęgą energii, która tworzy pancerną skorupę. Dlatego też, w przypadku napotkania grasanta w towarzystwie zombie lub kanibali, żołnierze Przymierza mają rozkaz atakować najpierw grasanta.

Indoktrynacja

Codex_Indoctrination„Indoktrynacja” Żniwiarzy to podstępna technika wypaczania umysłów organicznych i przeprogramowywania ich za pomocą technik fizycznych i psychologicznych, pól elektromagnetycznych, hałasów pod- i naddźwiękowych oraz metod podprogowych. Żniwiarz zdobywa w ten sposób kontrolę nad układem limbicznym ofiary, która staje się bardzo podatna na jego sugestie.

Poddawane indoktrynacji istoty biologiczne narzekają na bóle głowy i dzwonienie w uszach. Później pojawia się uczucie bycia obserwowanym i wrażenie czyjejś obecności. W końcu Żniwiarz zaczyna wykorzystywać ciało ofiary jako wzmacniacz swoich sygnałów, przejawiających się w postaci „obcych” głosów.

Indoktrynacja pozwala na tworzenie agentów idealnych. „Sugestie” Żniwiarza mogą skłonić indoktrynowanych do zdrady przyjaciół, zaufania wrogom czy postrzegania samego manipulatora z przesądną czcią. Gdyby Żniwiarzowi udało się zapanować nad wysoko postawioną figurą polityczną lub wojskową, wywołany przez nią chaos zagrażałby całym narodom.

Fizycznych efektów manipulacji nie da się podtrzymywać przez dłuższy czas; rozkładowi ulegają wyższe funkcje umysłowe, a ofiara zmienia się w bełkocące zwierzę. Możliwe jest przyśpieszenie indoktrynacji, jednak ofiara jest po niej użyteczna ledwie przez parę dni lub tygodni. W przypadku powolnej, cierpliwej indoktrynacji czas ten można wydłużyć do miesięcy czy nawet lat.

Kanibal

Codex_CannibalKanibale to frontowe jednostki Żniwiarzy, tworzone z przekształconych batarian. Swoją nazwę zawdzięczają skłonności do pożerania zwłok poległych towarzyszy walki. Czynność ta uruchamia proces biochemiczny, w wyniku którego kanibalom goją się rany i wyrasta nowy chitynowy pancerz. Transformacja daje im również lepszą orientację w okolicy, w związku z czym działają bardziej strategicznie i potrafią wykorzystywać osłony terenowe w trakcie walki.

Kosiarz

Codex_HarvesterJedną z pierwszych oznak trwającej inwazji Żniwiarzy jest widok przelatującego w pobliżu kosiarza. Dzięki ogromnej rozpiętości skrzydeł szybko pokonuje on odległość dzielącą go od ofiary.

W paszczy kosiarza znajdują się dwa ciężkie karabiny strzelające na przemian. Najbardziej przerażające jest w nim jednak to, że jego pojawienie się oznacza bliskość oddziałów naziemnych Żniwiarzy.

Odmiany Żniwiarzy

Codex_Reaper_VariantsRasy Cytadeli podzieliły znane odmiany Żniwiarzy na cztery rodzaje:

  • OKRĘTY LINIOWE to Żniwiarze klasy Suwerena o długości dwóch kilometrów. Zwykle atakują pancerniki, instalacje obronne oraz miasta przemysłowe istot organicznych. Według ekspertów Żniwiarze w trakcie każdego cyklu unicestwiania zbierają tylko pojedyncze gatunki organiczne do produkcji tych ogromnych statków. Niektóre okręty liniowe wypuszczają małe drony, które są odpowiednikami myśliwców.
  • NISZCZYCIELE mają 160 metrów długości i w swej ogromnej liczbie stanowią trzon floty Żniwiarzy. Atakują krążowniki i inne, mniejsze statki, a także stacje łączności i centra dowodzenia wroga. Badania wskazują, że niszczyciele powstają z gatunków, które nie są zbierane do produkcji okrętów liniowych.
  • TRANSPORTERY przewożą zombie na niepodbite planety i zabierają zebrane istoty do przetwórni Żniwiarzy. Mają długość od 200 m do kilometra, lecz w odróżnieniu od okrętów liniowych i niszczycieli nie sprawiają wrażenia świadomych. Sterują nimi zdalnie inni Żniwiarze.
  • PRZETWÓRNIE, zwane też „statkami-rzeźniami”, to mobilne ośrodki masowego zbierania DNA. Podobnie jak transportery, przetwórnie wydają się zdalnie sterowane przez rozumnych Żniwiarzy.

Pustoszyciel

Codex_RavagerPustoszyciele to raknii przekształcone przez Żniwiarzy za pomocą implantów i modyfikacji genetycznych w ciężką artylerię. Te chodzące organiczne działka mogą przez dłuższy czas zadawać duże straty.

Pustoszyciele posiadają worki jajowe, z których nieprzerwanie wydostają się rojce. Jeśli worki ulegną zniszczeniu w wyniku walki lub śmierci pustoszyciela, cała ich zawartość wylatuje w kierunku wroga i wybucha w zetknięciu z nim. Z martwego pustoszyciela wydziela się żrący gaz oraz kałuża kwasu.

Naukowcy Przymierza mają teorię, że Żniwiarzom najłatwiej kontrolować jednostki pochodzące od raknii ze względu na charakterystyczną dla tego gatunku neurologiczną predyspozycję do wspólnej świadomości.

Suweren

Codex_SovereignSuweren był pierwszym Żniwiarzem napotkanym przez współczesne rasy Cytadeli. Przywódcy wojskowi początkowo zakładali, że Suweren jest okrętem flagowym gethów lub protean dowodzonym przez Sarena Arteriusa, zbuntowane Widmo. Prawda była o wiele bardziej niepokojąca. Ogromny statek był inteligentny, a Saren znajdował się pod jego kontrolą.

Ataki Suwerena na Eden Prime i Cytadelę rozwiały wszelkie wątpliwości co do wyższości technologicznej Żniwiarzy. Dzięki potężnym tarczom i wielkiej sile ognia Suweren był w stanie odeprzeć połączone floty Cytadeli, a wytwarzane przez niego pola efektu masy miały wystarczającą moc, by umożliwić olbrzymiemu statkowi lądowanie na powierzchni planety.

Zadanie Suwerena – otwarcie przekaźnika masy, którym inni Żniwiarze mieli wydostać się z ciemnej przestrzeni – okazało się jego zgubą. Podczas Bitwy o Cytadelę Suweren połączył się świadomością z Sarenem. Śmierć Sarena zakłóciła sygnał i wyłączyła tarcze Suwerena, co zakończyło się rychłym zniszczeniem statku.

Zombie

Codex_HuskZombie to agresywna, bezmózga piechota armii Żniwiarzy. Powstają przez nabicie żywych lub martwych ludzi na kolce, które gwałtownie usuwają z ciał wodę oraz minerały, zastępując je elementami cybernetycznymi. Elementy te poruszają pozbawioną życia tkanką, przekształcając zwłoki w przerażające maszyny do zabijania.

Żniwiarze wykorzystują wielkie grupy zombie do przytłaczania sił nieprzyjaciela. Nieodczuwanie bólu oraz skłonność do atakowania grupami czyni z zombie szczególnie niebezpiecznych przeciwników.1

Zwiastun

Codex_HarbingerUważa się, że największy i najstarszy w całej armadzie jest Żniwiarz nazywany Zwiastunem. Z głębi ciemnej przestrzeni był on w stanie kontrolować Zbieraczy, gatunek owadopodobnych, dwunożnych istot wielkości człowieka, i wysłać ich na kampanię zabijania i zbierania ludzi w podatnych na atak koloniach. Zbieracze siali trwogę w galaktyce; byli odpowiedzialni za śmierć setek tysięcy ofiar. Pozostali przy życiu koloniści opisywali ton gróźb Zwiastuna, słyszalnych od strony atakujących Zbieraczy, jako dobitny i przerażający.

Wywiad Przymierza wstępnie zidentyfikował Zwiastuna wśród Żniwiarzy dowodzących atakiem na Ziemię.

Żniwiarze

Codex_ReapersW kilku kulturach galaktyki występuje mit, według którego Żniwiarzy przedstawiano dawniej jako kosmiczne potwory pożerające całe gwiazdy. Archeologowie szukający źródeł takich mitów znaleźli niewiele poza wspólnym dla kultur prymitywnych motywem pożerających wszystko diabłów.

Chociaż wciąż niewiele jest dokładnych informacji na temat Żniwiarzy, galaktyka wie już, że nie są oni mitem, lecz prawdziwym i niszczycielskim zagrożeniem.

Dodatkowe wpisy z Leksykonu

Możliwości Żniwiarzy

Żniwiarze stoją na wyższym poziomie technologicznym niż organiczne formy życia w galaktyce, lecz stopień tej wyższości jest przedmiotem sporów w społeczności wywiadowczej.

Dzięki swoim silnikom odrzutowym i napędom nadświetlnym Żniwiarze zdolni są do osiągania ponad dwukrotnie większej szybkości niż statki sił Cytadeli. Z szacunków dotyczących ich położenia w ciemnej przestrzeni wynika, że są w stanie przebyć prawie 30 lat świetlnych w ciągu 24 godzin.

Źródła energii Żniwiarzy zdają się łamać prawa fizyki. Żniwiarze zwykle niszczą infrastrukturę paliwową zamiast przejmować ją nietkniętą, co wskazuje, że nie są im potrzebne zasoby energetyczne gatunków organicznych. Co za tym idzie, Żniwiarze prowadzą ataki bez żadnych linii zaopatrzeniowych z wyjątkiem transportu zombie z jednej planety na drugą. W odróżnieniu od statków Cytadeli, Żniwiarze nie rozładowują ładunków statycznych z rdzeni napędu, chociaż czasami podczas lądowania na planetach są otoczeni wyładowaniami.

Główne działo okrętu liniowego Żniwiarzy znacznie przewyższa broń pancerników Przymierza klasy Everest. Żaden pancernik nie przetrwał jeszcze bezpośredniego trafienia z tego działa. Według szacunków jego siła rażenia wynosi od 132 do 454 kiloton trotylu. Nawet w przypadku umocnionych obiektów, takich jak naziemne silosy rakietowe, trafienie z działa może pogrzebać cel pod warstwą roztopionego metalu. Dzięki bardzo dokładnym komputerom i korektorom celowniczym broń Żniwiarzy ma także większy zasięg skuteczny od dział pancerników i krążowników gatunków organicznych.

Barierom kinetycznym okrętu liniowego Żniwiarzy niestraszna jest siła ognia niewielkiej floty. Broń opracowana specjalnie do pokonywania tarcz, taka jak Oszczep, lasery GARDIAN, czy seria Thanix, może w pewnym stopniu przeniknąć przez bariery. Trudność leży w zbliżeniu się na odległość umożliwiającą jej użycie – broń montowana na zewnątrz statków Żniwiarzy, zasadą działania przypominająca system GARDIAN, stanowi skuteczny środek obrony przeciwko myśliwcom gatunków organicznych.

Słabe punty Żniwiarzy

Mimo zdecydowanej przewagi technicznej nad wojskami Cytadeli, Żniwiarze ponoszą straty w bitwach toczonych w galaktyce. To wskazuje, że teoretycznie, dzięki odpowiednim informacjom, broni i strategii, pokonanie Żniwiarzy byłoby możliwe.

W odróżnieniu od stworzonych przez siebie przekaźników efektu masy Żniwiarze nie mają tarcz kwantowych. Zamknięcie się na poziomie kwantowym pozbawiłoby Żniwiarza orientacji w otoczeniu do czasu wyłączenia tarcz. W związku z tym Żniwiarze posługują się barierami kinetycznymi.

W przypadku okrętu liniowego Żniwiarzy takie bariery kinetyczne mogą powstrzymać ogień dwóch pancerników naraz, ale przy trzech doszłoby do ich przeciążenia, a przy czterech – zniszczenia. Zastosowanie broni wykorzystującej oddziaływanie termiczne, na przykład serii Thanix, daje lepsze efekty w walce ze Żniwiarzami niż działanie wyłącznie kinetyczne.

Niszczyciele Żniwiarzy są wyposażone w znacznie słabsze bariery niż okręty liniowe. Jeden krążownik lub gromada myśliwców może unieruchomić lub unicestwić niszczyciel, jeśli uda im się podejść na odpowiednią odległość, unikając zniszczenia.

Źródła energii Żniwiarzy nie są niewyczerpane. Dla przykładu lądowanie na planecie wymaga od Żniwiarza znacznego zmniejszenia masy. Przepływ mocy do generatorów efektu masy powoduje osłabienie barier kinetycznych Żniwiarza.

Suweren został zniszczony, kiedy przejął bezpośrednią kontrolą nad Sarenem. Sygnały powstałe przy śmierci Sarena całkowicie przeciążyły tarcze Suwerena. Obecni Żniwiarze najwyraźniej nie posiadają tej wady konstrukcyjnej.

Okręty liniowe Żniwiarzy zawracają wolniej niż pancerniki sił Cytadeli. Pancernik może wyjść z nadświetlnej za okrętem liniowym, a następnie nakierować się działami na Żniwiarza, nim ten odpowie ogniem. Jest to jednak słaba taktyka w walce z formacją Żniwiarzy.

Zbieranie

Pomimo ogromnych możliwości Żniwiarzy, zebranie każdego myślącego gatunku w całej galaktyce może potrwać dziesiątki albo i setki lat. Najbardziej czasochłonną częścią procesu jest zebranie DNA populacji. W celu przyśpieszenia działań, Żniwiarze trzymają się stałej procedury.

Ofiary, które współpracują, poddadzą się lub zostaną schwytane przez zombie, są segregowane do różnych obozów. Uważa się, że zombie posiadają receptory umożliwiające im analizę DNA ofiary za pomocą wzroku, węchu lub dotyku. Ofiary odpowiadające ich kryteriom są transportowane z obozów do statków-przetwórni. Osobnicy uznani przez zombie za nieodpowiednich są przekształcani w zombie lub indoktrynowani do pracy niewolniczej. Żniwiarze wykorzystują tę ostatnią możliwość, by dawać ofiarom fałszywą nadzieję – wielu schwytanych zamiast walczyć potulnieje na widok żyjących członków swojego gatunku, którzy się podporządkowali.

Statki-przetwórnie przerabiają ofiary na łatwiejszy w transporcie płyn. Podobnie jak rzeźnie, statki te skonstruowane są w taki sposób, by ofiary nie widziały ani nie słyszały, co dzieje się wokół, i w związku z tym nie wpadały w panikę. Ofiary są wprowadzane do zamykanych kapsuł, następnie rozrywane i rozpuszczane do postaci pasty zlewanej do zbiorników.

Tempo zabijania jest niesamowite. Według szacunków wywiadu na Ziemi jest ponad 400 statków-przetwórni, w których ginie około 1,86 mln ludzi dziennie. Gdy doda się do tego liczbę zabitych na polu walki, a także zmarłych w wyniku chorób i głodu, w tym tempie Ziemia zostanie całkowicie wyludniona w ciągu dziesięciu lat. Jako, że zombie i zindoktrynowani niewolnicy budują kolejne rzeźnie, tempo może tylko wzrosnąć.

Źródło: http://masseffect.wikia.com/wiki/Codex/The_Reapers
Komentarze i pingowanie są zablokowane.


Komentarze zablokowane.


Powered by WordPress | Designed by: Free MMORPG | Thanks to MMO List, Social Games and Browser Games

© 2010 EA International (Studio and Publishing) Ltd. Mass Effect, Mass Effect logo, BioWare and BioWare logo are trademarks or registered trademarks of EA International (Studio and Publishing) Ltd. in the U.S. and/or other countries. All Rights Reserved. EA and EA logo are trademarks or registered trademarks of Electronic Arts Inc. in the U.S. and/or other countries. All other trademarks are the property of their respective owners.

Serwis należy do kolektywu Gram.pl. Więcej informacji o kolektywie.