Teleskop NASA ‘Kepler’ odkrył pierwszą ziemskich rozmiarów planetę w „strefie zamieszkiwalnej” | Shadow Broker - polski serwis Mass Effect

kepler 186f

Najbliższa gwiazda podobna do Słońca Układu Słonecznego to Proxima Centauri w odległości 4,22 lat świetlnych. Pierwszą odkrytą przez ludzkość, w uniwersum Mass Effect, gromadą gwiazd był Strumień Arkturusa wraz ze swoją centralną gwiazdą – Arkturusem (lub zamiennie Arktur, również naprawdę istniejącą), oddaloną od rodzimego układu ludzkości o 36 lat świetlnych. Dlaczego o tym w ogóle piszemy? Mamy dla Was pewną ciekawostkę, a przy okazji informację, jaką wczoraj podało do informacji publicznej NASA, która może być trzecim krokiem ludzkości na drodze do ekspansji kosmosu i zasiedlania planet pozasłonecznych. Może nie ma tu teoretycznie żadnego powiązania z uniwersum Mass Effect, ale uznaliśmy, że warto podzielić się z taką informacją na naszej stronie. Ale od czegoś trzeba zacząć, prawda? Tłumaczenie tekstu przygotował, jak zwykle niezawodny umbra04, na którego zapoznanie się serdecznie zapraszamy!

Więcej szczegółów, jak zwykle w środku!

14-111-kepler_0
Kepler-186f znajduje się w systemie Kepler-186 mniej więcej 500 lat świetlnych od Ziemi w gwiazdozbiorze Łabędzia. System posiada jeszcze 4 planety orbitujące wokół gwiazdy o połowę mniejszej od Słońca.

Astronomowie dzięki teleskopowi NASA do obserwacji przestrzeni – Kepler, odkryli pierwszą, ziemskich rozmiarów planetę znajdującą się w tzw. strefie zamieszkiwalnej – czyli w takiej odległości od gwiazdy, w której na powierzchni planety możliwe jest występowanie wody w stanie ciekłym. Odkrycie Kepler-186-f potwierdza, że planety ziemskich rozmiarów znajdują się w strefach zamieszkiwalnych nie tylko w Układzie Słonecznym.

Podczas gdy planety znalezione do tej pory w strefie zamieszkiwalnej, wszystkie są co najmniej 40 % większe od Ziemi, więc zrozumienie ich wyglądu jest wyzwaniem. Kepler-186f najbardziej przypomina Ziemię.

„Odkrycie Keplera-186f jest znaczącym krokiem w kierunku znalezienia światów takich jak nasza planeta Ziemia,” powiedział Paul Hertz, dyrektor Wydziału Astrofizyki NASA w siedzibie agencji w Waszyngtonie. „Przyszłe misje NASA, takich urządzeń jak Satelita do Badań Egzoplanet i Teleskop kosmiczny – James Webb, odkryją najbliższe skaliste egzoplanety oraz określą ich skład i warunki atmosferyczne, kontynuując poszukiwanie przez ludzkość światów naprawdę podobnych do Ziemi.”

Chociaż rozmiar Kepler-186-f jest znany, jej skład i masa nie. Wcześniejsze badania wskazują jednak, że planety wielkości Kepler-186f prawdopodobnie są skaliste.

„Znamy tylko jedną planetę, gdzie istnieje życie – Ziemię. Szukając życia poza naszym Układem Słonecznym skupiamy się na znalezieniu planety z cechami ziemskimi”, powiedziała Elisa Quintana, naukowiec z Instytutu SETI w NASA w Centrum Badań Ames w Moffett Field w Kalifornii, główny autor artykułu opublikowanego dzisiaj w czasopiśmie Science. „Znalezienie planety porównywalnej do Ziemi w strefie zamieszkiwalnej jest ważnym krokiem naprzód.”

Kepler-186f znajduje się w systemie Kepler-186, około 500 lat świetlnych od Ziemi w gwiazdozbiorze Łabędzia. System posiada jeszcze 4 planety orbitujące wokół gwiazdy o połowę mniejszej od Słońca. Gwiazda jest sklasyfikowany, jako karzeł klasy M lub czerwony karzeł – należy więc do klasy, którą tworzy 70 % gwiazd w Drodze Mlecznej.

„Karły klasy M są to najliczniejsze gwiazdy w Galaktyce”, powiedziała Quintana. „Pierwsze oznaki innego życia w galaktyce mogą pochodzić właśnie z planet okrążających właśnie taką gwiazdę”.

Kepler-186f okrąża swoją gwiazdę, co 130-dni i otrzymuje od niej jedną trzecią energii, jaką Ziemia otrzymuje od Słońca, umieszczając planetę bliżej zewnętrznej krawędzi strefy zamieszkiwalnej. Na powierzchni Kepler-186f, w samo południe gwiazda wydaje się tak jasna jak nasze Słońce wydaje się nam na około godzinę przed zachodem słońca.

„Bycie w strefie zamieszkiwalnej, nie oznacza od razu, że ta planeta jest zdatna do życia. Temperatura na powierzchni jest silnie uzależniona od rodzaju atmosfery jaki ma planeta”, powiedział Thomas Barclay, badacz w Instytucie Badań Środowiska Bay Area w Ames, i współautor artykułu. „Planeta Kepler-186f może być traktowana jako kuzynka Ziemi, a nie jej bliźniak. Posiada wiele cech, które potencjałem przypominają Ziemię”.

Cztery planety towarzyszące, Kepler-186b, Kepler-186C, Kepler-186d i Kepler-186e, pędzą wokół swojego słońca odpowiednio, co cztery, siedem, 13 i 22 dni, co czyni je zbyt gorącymi dla życia, jakie znamy. Te cztery planety wewnętrzne wszystkie mierzą mniej niż 1,5 razy wielkość Ziemi.

Kolejne kroki w poszukiwaniu odległego życia obejmują szukanie prawdziwych ziemskich bliźniaków – planet wielkości Ziemi orbitujących w strefie zamieszkiwalnej gwiazdy podobnej do Słońca – a następnie mierzenie ich składu chemicznego. Kosmiczny Teleskop Kepler, który jednocześnie i nieprzerwanie mierzy jasność ponad 150 tysięcy gwiazd, to pierwsza misja NASA zdolna do wykrywania planet wielkości Ziemi wokół gwiazd takich jak nasze Słońce.

Instytut Ames jest odpowiedzialny za rozwój podstawowych systemów Keplera na ziemi, misje, operacje i analizę danych naukowych. Laboratorium Napędów NASA w Pasadenie w Kalifornii, zarządza rozwojem misji Kepler. Firma Ball Aerospace & Technologies Corp w Boulder, Kolorado, opracowała system lotu Keplera i wspiera działania misji z Laboratorium Fizyki Atmosfery i Przestrzeni Kosmicznej przy Uniwersytecie Kolorado w Boulder. Instytut naukowy teleskopów kosmicznych w Baltimore, archiwizuje, zarządza i dystrybuuje dane naukowe Keplera. Kepler jest dziesiątą misją odkrywczą NASA i została sfinansowana przez Departament Misji Naukowych.

Instytut SETI jest prywatną organizacją non-profit poświęconą badaniom naukowym, edukacji i popularyzacji nauki. Misją Instytutu SETI jest zbadać, zrozumieć i wyjaśnić pochodzenie, rodzaj i częstość występowania życia we wszechświecie.

Więcej informacji o misji Kepler, pod adresem:

Tłumaczenie: umbra04
Źródło: NASA
Możesz przejść na dół i pozostawić odpowiedź. Pingowanie jest zablokowane.
  • WidmoN7

Można by kiedyś ją skolonizować oby gdzieś w pobliżu nie było batarian

• Czan

Lepiej żeby w pobliżu były asari. ^^

• Dragon05

A trafimy na krogan 😀

• Aust

Albo na Pyjaki 😛

• ElitarnyBak

Zdecydowanie popieram asari (-D

• No to jest nas 3ech 😀

• maro77777

Szczytem nieszczęścia byłoby spotkać tam Lewiatana 😛

• Dragon05

Nie, szczytem nieszczęścia byłoby spotkać gdzieś w pobliżu Żniwiarza i rozpocząć ich inwazję 🙁

• maro77777

To może my zaatakujmy Żniwiarzy? 😛

• ElitarnyBak

Zostańmy proszę przy asari.