Wybór klasy postaci | Shadow Broker - polski serwis Mass Effect

Wybór klasy postaci

Krótki opis: Nie odkryję niczego nowego jeżeli napiszę, że wybór klasy postaci jest zależny od stylu gry jaki preferujemy. Każda z nich ma swoje zalety i wady, które mają duży wpływ na zdolności bojowe naszego bohatera na bliskim, średnim i długim dystansie. To czy będziesz się skradać i eliminować po cichu kolejnych przeciwników czy szarżować siejąc zamęt na polu bitwy zależy właśnie od ciebie. Nie ma klasy doskonałej, jednak każda potrafi zapewnić grę pełną radochy; oczywiście jeżeli wiesz czego chcesz.

W obu częściach gry dostępnych jest sześć klas postaci. Każda z tych klas może posiąść w trakcie gry jedną z dwóch specjalizacji. Wybór jednej ze specjalizacji sprowadza się najczęściej do wzmocnienia żywotności naszego bohatera lub siły ognia jaką będzie dysponował.

Żołnierz

Krótki opis: Domyślna klasa Komandora Sheparda w pierwszej części Mass Effect, zapewne dlatego właśnie najczęściej wybierana przez graczy. Żołnierze posiadają najwięcej punktów życia, potrafią posługiwać się wszelką dostępną bronią oraz amunicją. Na początku gry zaczynają ze średnim pancerzem mając możliwość odblokowania ciężkiego, dzięki któremu mogą odpierać ataki wielu przeciwników na raz.

Opis: W pierwszym Mass Effect żołnierz był idealnym wyborem na pierwszą klasę jeżeli wiedziałeś, że będziesz grę przechodził jeszcze raz. To dlatego, że podczas rozpoczęcia nowej gry jedną z pozostałych klas można wskazać bonus w postaci jednej z broni, które miałeś do dyspozycji grając wcześniejszymi postaciami. Dzięki możliwości korzystania ze wszystkich broni najtrafniejszym wyborem jako pierwsza klasa jest właśnie żołnierz.

Jako żołnierz nie boisz się szarżujących przeciwników tak jak podczas gry jedną z pozostałych klas. Chociaż nie masz dostępu do zdolności biotycznych czy technologicznych, które mogłyby osłabić nadbiegającego przeciwnika, nic nie osłabi go bardziej niż ostrzelanie z karabinu szturmowego czy strzelby. Klasa ta jest przekleństwem wszelkich słabo opancerzonych istot, które stają mu na drodze. Jednak tak jak wszystkie klasy – posiada on swoje wady. Jest on bardziej niż inne klasy uzależniony od dostępnej amunicji, która choć rzadko, jednak czasem się kończy. Bardzo użyteczna w takich sytuacjach jest walka wręcz, którą możemy szybko dobić przeciwnika będącego tuż przed nami.

Ten filmik pokażę wam jak wygląda gra żołnierzem w drugiej części:

Opis: W Mass Effect 2 wiele się zmieniło: żołnierz dostał umiejętność o nazwie Skok adrenaliny, która sprawia, że przez kilka sekund czas zwalnia a nasz bohater zadaje ogromne obrażenia. Strzał wstrząsowy pozwala nam na obezwładnienie kilku przeciwników na raz i zadanie im znaczących obrażeń. Amunicja zapalająca pomoże nam siać popłoch wśród wszelkich istot organicznych, amunicja dysrupcyjna pozwoli nam z łatwością zdejmować cele syntetyczne i tarcze, krioamunicja potrafi zamrozić przeciwnika na pewien czas pozwalając nam roztrzaskać go kilkoma celnymi strzałami. Dzięki temu silniejszych przeciwników możemy zniszczyć w pojedynkę, a naszym kompanom w drużynie pozostawić resztę. Jedną z najbardziej istotnych zmian w rozgrywce dla tej klasy jest zmiana sposobu w jaki zdobywamy amunicję: każdy pokonany przeciwnik, który korzysta z broni wydzielającej ciepło posiada przy sobie pochłaniacze ciepła. Każdy pochłaniacz można porównać do magazynku, który pozwala oddać nam określoną liczbę strzałów po czym trzeba go wymienić na nowy. Możemy ich nosić kilka i są one uniwersalne – nadają się do wszystkich rodzajów broni prócz tej najcięższej, do której musimy poszukiwać specjalnych ogniw znajdujących się w rozsianych tu i ówdzie skrzyniach.

Drużyna: W obu częściach gry grając żołnierzem powinniśmy wziąć jedną postać o biotycznych i drugą o technologicznych zdolnościach. Dzięki temu nasi towarzysze zdolni będą do osłabienia, lub wykluczenia na kilka sekund, wszystkich napotkanych przeciwników. Rozwijając umiejętność leczenia zapewnimy im przetrwanie, co jest ważne, ponieważ żołnierz może zostać np.unieszkodliwiony przez wrogo nastawionego biotyka i szybko dobity – przez jego towarzyszy. W pierwszej części idealnymi towarzyszami są Garrus/Tali’Zorah oraz Liara T’Soni, natomiast w drugiej mam już więcej możliwości, więc podam dwie na dobry początek: Miranda/Jacob oraz Tali/Garrus.

Szpieg

Krótki opis: Szpieg szkoli się zarówno w pistoletach jak i karabinach snajperskich. Najlepiej radzi sobie zdejmując kolejnych przeciwników z dalekiego zasięgu, wspomagając się swoimi bojowymi zdolnościami technologicznymi. Grę zaczyna z lekkim pancerzem z czasem mając możliwość odblokowania średniego, co wraz z rozwiniętą umiejętnością posługiwania się pistoletami pozwala mu sporo namieszać także na średnim dystansie, nie dając odpocząć przeciwnikom.

Opis: Specjalizując się w karabinach snajperskich szpieg potrafi bez większych obrażeń zlikwidować nawet najmocniejszych przeciwników, nie dając im nawet szans na zbliżenie się i stworzenia zagrożenia.  Choć broń długodystansowa nie należy do szybkostrzelnych rekompensuje to wysoką śmiertelnością poddanych jej działaniu celom, nawet już przy pierwszym celnym strzale w głowę. Dzięki zdolnościom technologicznym takim jak elektronika czy redukcja szybko osłabimy naszych oponentów z łatwością ich po kolei eliminując. Deszyfracja pozwoli nam na dotarcie do wielu celnych ulepszeń i broni, przez co sprzedając niepotrzebny nam ekwipunek zapewnimy sobie środki na kupno najlepszych dostępnych w grze broni i pancerzy dla nas i naszych towarzyszy. Korzystając z pierwszej pomocy zapewnimy całej drużynie możliwość wyjścia nawet z najtrudniejszej opresji.

Sprawdźcie jak prezentuje się szpieg w akcji na poniższym filmiku:

Opis: Najbardziej znaczącą zmianą wpływającą na rozgrywkę jest dodanie kamuflażu taktycznego dzięki któremu szpieg staje się zabójczo skuteczny, pozwalając sobie nawet na odważne działania na linii wroga przy pomocy pistoletów maszynowych wspomaganych wyspecjalizowaną amunicją, którą możemy w każdej chwili zastąpić inną – w zależności od zaistniałej sytuacji. Za pomocą kamuflażu bezproblemowo uciekamy z linii ognia, oddajemy śmiercionośne strzały z karabinu snajperskiego czy przemieszamy się zajmując najdogodniejszą pozycję bez zwracania na siebie jakiejkolwiek uwagi. Dzięki zróżnicowanym pod względem szybkostrzelności karabinom snajperskim możemy jednym potężnym strzałem niemalże zmiatać wrogów lub potraktować ich całą serią zabójczych strzałów, które zniszczą wszelkie tarcze i pancerze. Umiejętność skupienia się zapewnia nam kilka cennych sekund podczas których czas zwalnia dając nam możliwość oddania szybkiego i precyzyjnego. Bardzo pomocne okazuje się także spalenie, czyli pocisk plazmowy, który podpala kilku przeciwników naraz i zadaje duże obrażenia zwłaszcza celom organicznym oraz pancerzom.

Drużyna: Ponieważ szpieg stanowi największe zagrożenie na dystans warto mieć w drużynie kogoś kto stanie na pierwszej linii. Dzięki temu zachowamy pewność, że przeciwnicy nie dotrą szybko i w jednym kawałku do nas co jest o tyle ważne, że podczas eliminowania kolejnych wrogów moglibyśmy przeoczyć ciężko uzbrojonych wrogów, których nie tak łatwo jest powstrzymać za pomocą pistoletu czy pistoletu maszynowego. Dodatkowo, dla zapewnienia pełnej elastyczności zespołu warto brać ze sobą specjalistę od biotyki, który zapewni drużynie odpowiednie wsparcie obezwładniając w krótką chwilę kilku przeciwników, dając pozostałym czas na zabicie ich lub ostrzelanie reszty. Dla pierwszej części idealnymi partnerami dla szpiega są Ashley i Liara, a w drugiej, przynajmniej na początku, Miranda oraz Jacob.

Szturmowiec

Krótki opis: Wyposażony w strzelbę oraz pistolet, średni pancerz i mieszankę niezwykle niebezpiecznych zdolności biotycznych, szturmowiec wydaje się być klasą idealną dla preferujących bezpośredni kontakt z napotkanym zagrożeniem. Dzięki mocom takim jak osobliwość czy fala uderzeniowa niezwykle szybko potrafi unieszkodliwić nawet całą grupę przeciwników, których później eksterminuje za pomocą strzelby. Jako szturmowiec zawsze starasz się doprowadzić do bezpośredniej konfrontacji nie dając przeciwnikom szansy na zajęcie bezpiecznych pozycji.

Opis: Żadna inna klasa postaci nie jest tak zabójcza na krótkim dystansie jak szturmowiec. Mając do dyspozycji bardzo skuteczne moce biotyczne i strzelbę nie musi on obawiać się zbyt wielu przeciwników. Osłabiając ich za pomocą odkształcenia czy obezwładniać dzięki osobliwości czy podniesienia szybko wyeliminujemy całkiem sporą rzeszę napotkanych wrogów.

Niezwykle ważną dla przeżycia szturmowca zdolnością jest przypływ adrenaliny, który okazuje się bardzo przydatny w momencie oczekiwania na ponowną możliwość skorzystania ze swoich mocy. Dzięki tej zdolności mimo, że przypłaca na chwilę to swoją celnością, możemy uzyskać natychmiastowy dostęp do wszystkich naszych umiejętności. Umiejętne korzystanie z niej pozwala na pełną kontrolę sytuacji nie dając się zaskoczyć nowo przybyłym posiłkom wroga. Do szybkiej eliminacji mocnych pojedynczych przeciwników idealnie sprawuje się umiejętność rzeź, która sprawia, że przez krótki czas zadawane przez nas obrażenia są jeszcze bardziej destrukcyjne.

Panie i Panowie – szturmowiec w akcji:

Opis: W Mass Effect 2 najbardziej znaczącą umiejętnością dla szturmowca jest zdecydowania szarża. Klasa ta jako jedyna może korzystać z niej korzystać dzięki czemu staje się jeszcze bardziej oryginalna i zabójcza. Za pomocą szarży błyskawicznie może znaleźć bardzo blisko wroga co pozwala mu na szybkie wkroczenie do akcji i eliminację celów. W połączeniu z pozostałymi mocami biotycznymi, dla szturmowca nie jest żadnym wyzwaniem obezwładnić na krótką chwilę kilku przeciwników za pomocą fali uderzeniowej i szybko dobić wykorzystując do tego szarżę i strzelbę. Dodatkowo dzięki możliwości korzystania z amunicji zapalającej i krioamunicji jest on niezwykle skuteczny zwłaszcza przeciwko istotom organicznym.

Drużyna: Choć szturmowiec wydaję się być prawdziwym wirtuozem na polu walki, bez pomocy dobrze dobranych towarzyszy walka może okazać się czasem za trudna sprowadzając nas do szukania zasłony z daleka od przeciwnika, przez co strzelba staje się prawie bezużyteczna. Walka szturmowcem polega w dużym stopniu na szybkim dostosowaniu się do sytuacji dając nam dużo swobodę w doborze taktyki ataku. Mając do dyspozycji towarzysza o zdolnościach technologicznych i drugiego, który zapewni nam wsparcie ogniowe nie musimy obawiać się o to, że nie damy rady podczas ataku zbyt wielu przeciwników na raz. W części pierwszej idealnym wyborem jest Ashley/Wrex oraz Tali’Zorah/Kaidan, z kolei w drugiej części na początku dobrze mieć w drużynie Garrusa i Mordina/Tali.

Adept

Krótki opis: Adepci mają dostęp do całej masy przydatnych mocy biotycznych, dzięki którym potrafią eliminować przeciwników i obezwładniać wystawiając ich swoim towarzyszom do odstrzału. Zważywszy na możliwość posiadania wyłącznie lekkiego pancerza i pistoletów, nie jest to klasa przeznaczona dla osób chcących zadawać możliwie jak największe obrażenia przejmując na klatę całe serie strzałów przeciwnika. Jako adept twoją rolą jest wspieranie towarzyszy i osłabianie przeciwników na tyle na ile pozwala zaistniała sytuacja.

Opis: Adept jako specjalista od biotyki posiada dostęp do wszystkich biotycznych zdolności – zarówno ofensywnych jak i defensywnych. Choć początki bywają trudne z czasem odblokowuje dostęp do nowych mocy i ulepsza je mogąc później niemal całkowicie kontrolować przebieg kolejnych walk wyprowadzając swoją drużynę nawet z sytuacji wydawałoby się beznadziejnych. Klasa ta wymaga cały czas wsparcia towarzyszy, przez co kluczowa staje się umiejętność takiego operowania dostępnymi mocami, aby żaden z przeciwników nie mógł zbliżyć się na tyle blisko, aby stanowić poważne zagrożenie. Mimo swojej podatności na silny ostrzał mając po swojej stronie dobrze dobrany oddział, adept potrafi pokazać kto tu rządzi.

Po co komuś broń gdy ma się zdolności biotyczne?

Opis: W Mass Effect 2 adept staje się jeszcze silniejszy sprawiając, że przeciwnicy dosłownie latają po polu bitwy. Ważne do odnotowania jest to, że dzięki rozbudowanej osobliwości czy fali uderzeniowej ich wymarzoną sytuacją jest cała gromada przeciwników ustawionych w jednym rzędzie. Żadna klasa postaci (z wyjątkiem szturmowca, który także posiada falę uderzeniową) nie potrafi tak manipulować polem bitwy jak adept. Dzięki możliwości łączenia poszczególnych mocy przeciwnicy nie mają szans, chyba że uda im się powstrzymać go przeważającą siłą ognia. Tak jak w pierwszej części, bez odpowiedniej osłony adept nie przeżyje często dłużej niż 3 sekundy. Tak więc jak wcześniej – tak i teraz trzeba liczyć się z tym, że nie raz i nie dwa zdarzy nam się, że zamiast bezmyślnego tarcia naprzód, zmuszeni zostaniemy do wyprowadzenia odpowiedniej taktyki ataku. Można to potraktować jako dodatkową przyjemność płynąca ze stawianych nam wyzwań.

Drużyna: Adept to klasa posiadająca zdolności stricte biotyczne. Logiczne więc jest, że bez wsparcia technika oraz znacznej siły ognia czasem trudno będzie wyjść cało z wszystkich potyczek, zmuszając nas do ich powtórki. Dzięki odpowiednim działaniom szybko i sprawnie unieszkodliwimy przeciwników jednego po drugim, jednak choć osłabimy kilku, nadal mogą stanowić zagrożenie. Z pomocą towarzysza o zdolnościach technologicznych będziemy mieli większe szanse w starciu z syntetykami. Jak widać, adept jest klasą, która przekłada taktyczne myślenie nad parcie przed siebie i przypadkowe eliminowanie wszystkiego co się rusza. Jeżeli chcemy jeszcze więcej kombinowania i chcemy się „bawić” przeciwnikami możemy rozważyć wzięcie do drużyny drugiego biotyka – co prawda nie sprawdzi się to w wielu sytuacjach jednak pozwoli na korzystanie z wielu różnych mocy jednocześnie, co pozwala na bardzo szybką eliminację pojedynczych przeciwników. Dobrymi partnerami w pierwszej części są Tali’Zorah i Garrus/Ashley, w drugiej warto wziąć Grunta i Tali.

Inżynier

Krótki opis: Inżynierzy są specjalistami posługującymi się zaawansowaną technologią. Chociaż nie dysponuje zbyt wieloma zdolnościami ofensywnymi, posiada za to szereg umiejętności defensywnych zwiększających żywotność całej drużyny. Korzystając z umiejętności sabotażu skutecznie redukuje ostrzał przeciwnika, mogąc jednocześnie za pomocą tarcz wzmocnić obronę swojej drużyny. Może korzystać wyłącznie z pistoletów i lekkiego pancerza.

Opis: Główną bronią inżyniera są jego zdolności, które skutecznie pomagają mu wspierać drużynę i osłabiać wrogów. Dzięki pierwszej pomocy i medycynie skutecznie utrzymuje ich przy życiu. Jest to bardzo przydatne podczas wyczerpujących pojedynków, gdy przeciwnicy nachodzą nas falami nie pozwalając ani na chwilę odetchnąć. Dodatkową umiejętnością, która wykracza poza przydatność na polu bitwy jest hakowanie, dzięki któremu bez problemu zdobędziemy kredyty, całe tony ekwipunku oraz rozsiane po wszystkich układach artefakty. Jako inżynier musisz zapamiętać jedno: drużyna to ty. Jeżeli padną pozostali i ciebie to nie uniknie. Mimo lekkiego pancerza inżynier jest najskuteczniejszy na średni dystans, mogąc wspierać towarzyszy za pomocą pistoletu.

Mass Effect 2 wprowadził sporo nowego. Także dla inżyniera:

Opis: W Mass Effect 2 inżynier dostał kilka nowych ciekawych umiejętności o ściśle ofensywnym nastawieniu. Za pomocą hakowania SI może przejąć niemal dowolny cel syntetyczny, który przez kilka sekund stanie po naszej stronie odwracając od nas uwagę przeciwników. Korzystając ze spalenia sieje on postrach wśród istot organicznych wpadających na krótką chwilę w histerię co pozwala na ich szybką eliminację. Sonda bojowa działa podobnie do zhakowanego, tymczasowego towarzysza, z tym wyjątkiem, że walczyć będzie dla nas do czasu jej zniszczenia. Gdy napotkamy na silnego przeciwnika wyposażonego w tarcze, możemy skorzystać z przeciążenia zadającego im dużo obrażenia. Mimo tych licznych umiejętności nie możesz zapomnieć, że wystarczy chwila nieuwagi podczas walki i możesz zginąć. Zawsze miej na uwadze ciężko opancerzonych i uzbrojonych w strzelbę wrogów, gdy podejdą za blisko wpadniesz w prawdziwe tarapaty.

Drużyna: Inżynier nie posiada żadnych zdolności biotycznych, zadaję ograniczone obrażenia organicznym przeciwnikom i nie dysponuje dużą siłą ognia. Analogicznie jak w poprzednich przykładach luki w jego zdolnościach należy zastąpić odpowiednio dobierając swoich towarzyszy. Nasze przeżycie w danej sytuacji często zależne jest od podejmowania rozważnych i szybkich decyzji. Gdy w odpowiednio krótkim czasie nie zlikwidujemy grupki zbliżających się przeciwników, zostaniemy przygwożdżeni i najpewniej zabici. Mając w drużynie biotyka szybko i sprawnie będziemy w stanie zażegnać niebezpiecznych wrogów, dając możliwość drugiemu, ciężko opancerzonemu, znajomemu dokończyć dzieła. Skuteczna, a jakże prosta, mieszanka. Do drużyny w pierwszej części warto wziąć Ashley/Garrusa i Liarę, za to w drugiej na samym początku najlepszą opcją są Miranda oraz Garrus.

Strażnik

Krótki opis: Strażnicy potrafią się posługiwać zarówno mocami technologicznymi jak i biotycznymi. Jest to klasa najlepiej przystosowana do zapewniania stałego wsparcia drużynie, co przypłaca niestety siłą ognia. Posiadają kilka bardzo przydatnych zdolności, dzięki którym są w stanie wspomagać swoich towarzyszy nie tylko za pomocą tarcz czy leczenia, ale także w czasie walki osłabiając, unieszkodliwiając i niszcząc bariery i tarcze przeciwników. Mogą korzystać wyłącznie z pistoletów i lekkich pancerzy.

Opis: Domeną strażnika jest umiejętność leczenia, dzięki której potrafi zapewnić swojej drużynie przetrwanie podczas wyczerpującej wymiany ognia. Dodatkowo wspierając swoich towarzyszy wzmocnionymi tarczami pozwalają wyjść cało z niemal każdej potyczki. Tutaj jednak zalety tej klasy się nie kończą. Za pomocą porażenia nerwowego z łatwością wyeliminuje on na chwilę przeciwników organicznych. Korzystając na przemian z rzutu i podniesienia potrafi zadać poważne obrażenia lub dobić przeciwników na każdym dystansie. Jest to szczególnie skuteczne działanie przeciwko snajperom prowadzącym ostrzał z daleko położonych i niedostępnych pozycji. Przeciwników pod ostrzałem warto potraktować przeciążeniem, które dodatkowo wzmocni skuteczność towarzyszy. Bardzo przydatne są także umiejętności sabotażu, powstrzymując przeciwników wyposażonych w broń i zastoju, który jest szczególnie przydatny w konfrontacji z szarżującymi wrogami.

Strażnik w akcji:

Opis: Mając do dyspozycji nowe moce, strażnik może pochwalić się najwszechstronniejszymi umiejętnościami z pośród wszystkich klas. Jako jedyny ma dostęp do pancerza technologicznego, który sprawia, że staje się on trudny do uśmiercenia. Nie musi zatem cały czas kryć się za swoimi towarzyszami, mając możliwość aktywnego udziału w walce. Korzystając z odkształcenia pomoże drużynie w szybkiej eliminacji celów. Gdy któryś z przeciwników stanie się uciążliwy może szybko się go pozbyć za pomocą rzutu. Ciekawe efekty może przynieść wraz z kombinacją z kriowybuchem, który pozwoli strażnikowi na zamrożenie i roztrzaskanie przeciwnika. Jak widać strażnik poradzi sobie w każdej sytuacji, i to on nierzadko będzie rozdawał karty.

Drużyna: Strażnik dysponując zdolnościami technologicznymi i biotycznymi jest w stanie zapewnić pełne wsparcie drużynie. Chociaż można się pokusić o dodanie do drużyny drugiego strażnika lub kogoś o zdolnościach biotycznych/technologicznych (w zależności od naszych słabych stron), nie jest to tak niezbędne jak u pozostałych klas. Jako nasze wsparcie sprawdzą się bardzo dobrze towarzysze o rozwiniętych zdolnościach bojowych, którym będziemy tylko podsuwać kolejnych przeciwników do likwidacji. W pierwszej części warto zwrócić uwagę na Wrexa oraz Ashley lub Kaidana i Ashley, tak w ramach eksperymentu. W drugiej części na początek polecam Jacoba/Grunta i Garrusa.

To tyle z mojej strony – reszta należy do ciebie.

Komentarze i pingowanie są zablokowane.


Komentarze zablokowane.


Powered by WordPress | Designed by: Free MMORPG | Thanks to MMO List, Social Games and Browser Games

© 2010 EA International (Studio and Publishing) Ltd. Mass Effect, Mass Effect logo, BioWare and BioWare logo are trademarks or registered trademarks of EA International (Studio and Publishing) Ltd. in the U.S. and/or other countries. All Rights Reserved. EA and EA logo are trademarks or registered trademarks of Electronic Arts Inc. in the U.S. and/or other countries. All other trademarks are the property of their respective owners.

Serwis należy do kolektywu Gram.pl. Więcej informacji o kolektywie.