Jak zapewnić sobie lojalność towarzyszy? [spoilery] | Shadow Broker - polski serwis Mass Effect

Jak zapewnić sobie lojalność towarzyszy? [spoilery]

Krótki opis: Część graczy często szuka pomocy w trakcie zdobywania lojalności swoich towarzyszy w Mass Effect 2. Najczęściej problem dotyczy rozwiązywania sporów, które wywiązują się pomiędzy nimi. W tym poradniku zawarte są wskazówki dotyczące skutecznych metod na ich bezkrwawe zakończenie.

Opis: O ile większość misji związanych ze zdobywaniem lojalności poszczególnych członków załogi działa na tej samej zasadzie, to zdarzyć się mogą sytuację, że jedynym wyjściem będzie wybranie opcji oznaczonej kolorem niebieskim (prawość) lub czerwonym (egoizm). Nie każdy jednak wie, że w pewnych momentach rozgrywki poziom punktów jaki musimy posiadać do pomyślnego dla nas przebiegu rozmowy podnosi się i może nam po prostu tych punktów zabraknąć. Wtedy najczęściej nie udaje nam się uzyskać lojalności u tej osoby lub wręcz ją tracimy.

Uwaga: Jeżeli utracimy lojalność potencjalnego obiektu uczuć naszego komandora, razem z nią zniknie możliwość romansu. Nie ma nic za darmo.

Aby bardziej rozjaśnić mechanizm działania tego systemu musimy zrozumieć system punktów prawość/egoizm.

Jak działa system punktów prawości/egoizmu

System ten bazuje na zasadzie punktów, które zdobywamy wybierając odpowiednio oznaczone opcje dialogowe oraz klikając odpowiednio lewy lub prawy przycisk myszy gdy pojawi się odpowiednie oznaczenie na ekranie. Dzięki temu, że punkty prawości i egoizmu zdobywamy niezależnie od siebie (wybranie egoistycznej opcji nie zabiera punktów prawości) możemy zachować odpowiedni balans, lecz należy przy tym pamiętać, że rozwijając równomiernie oba wskaźniki mało prawdopodobne jest to, że oba uzupełnimy „do pełna”. Jest to szczególnie ważne przy rozwiązywaniu konfliktów miedzy członkami załogi.

Każdy z pasków ma charakter stały i nie zmienia dynamicznie swojej maksymalnej wartości. Inaczej jest z samymi punktami. Pięć punktów prawości nie jest równe 5% paska prawości, identycznie jest z egoizmem. Zatem pełen pasek prawości możemy osiągnąć w trakcie gry i nadal będą czekały na nas opcje dialogowe, za które nadal będziemy te punkty otrzymywać. Ma to swoje powody.

Zdolność bohatera do rozwiązania danej kwestii z wykorzystaniem opcji np prawości zależna jest od ilości posiadanych przez nas punktów, które mogliśmy zdobyć w miejscach, które do tej pory odwiedziliśmy. Przykład: na początku gry odwiedzasz Omegę. Załóżmy, że punktów prawości tam do zdobycia było 240 na obecnym etapie. Jednak twoja postać dysponuje tylko 120 pkt dodatkowymi w momencie opuszczania jej. Zatem twoja możliwość do wybierania opcji prawości wynosi 50%. Część opcji dialogowych wymaga poniżej tej wartości, a część powyżej. Jeżeli teraz udasz się w inne miejsce, punkty, które zdobędziesz zsumują się tak jak i ich ilość, którą bohater miał szansę zdobyć, tym samym zmieniając tę wartość. Taki system nie ma raczej rzeczywistego odzwierciedlenia w paskach prawości/egoizmu, ponieważ one bazują na ogólnym charakterze bohatera podczas całej gry, a nie poszczególnych jej etapach.

Nie znamy dokładnych wartości, które muszą być wymagane do wybrania konkretnej opcji. Jednak dysponujemy przybliżonymi, opartymi o doświadczenie wielu graczy. Sprawę utrudnia fakt, że w niektórych opcjach mając tyle samo punktów prawości jak i egoizmu, będziemy mogli wybrać tylko jedną z opcji, często zależną od charakteru postaci czy sytuacji.

Metody rozwiązywania konfliktów

Nie każda misja lojalnościowa wymagać od nas będzie przesadnie dużej kombinatoryki czy gromadzenia punktów charakteru gdzie się tylko da. W większości przypadków sprawa jest prosta i oczekuje od nas jedynie wykonanie jakiegoś zadania aby w pełni cieszyć się lojalnością danego członka załogi. Choć początkowo konfrontacji między towarzyszami dla których wypełniliśmy misje miało być więcej (wycięto sprzeczkę Grunta z Mordinem) to zachowały się jedynie dwie: Mirandy z Jack i Legiona z Tali. Zapamiętać należy to, że do spięcia pomiędzy nimi dochodzi zaraz po uzyskaniu przez drugiego członka załogi statusu „lojalny”.

Konflikt: Miranda i Jack

Konflikt ten najlepiej rozwiązać zaraz na początku gry lub jej końcu. Jeżeli wolimy załatwić tę kwestię jak najszybciej od razu na początku gry udajemy się do Czyśćca gdzie pozyskujemy Jack. Po powrocie na Omegę i wykonaniu kilku kolejnych misji (m.in. zwerbowanie Archanioła oraz Mordina), o pomoc w rozwiązaniu swojego problemu poprosi nas Miranda, a krótko po niej – Jack. Gdy już wypełnimy misję lojalnościową tej drugiej dojdzie między nimi do sprzeczki, którą możemy zakończyć łącznie na 4 sposoby: drogą prawości lub egoizmu, dzięki czemu nie utracimy lojalności żadnej z nich, lub popierając jedną stronę, przy czym zachowujemy sobie jej lojalność, lecz tracimy ją u tej drugiej. Jeżeli zaczęliśmy odpowiednio wcześnie i – uwaga – nie wypełniliśmy jeszcze misji lojalnościowej u Kasumi, to najprawdopodobniej będziemy mogli wybrać opcję prawości lub egoizmu (zależy od charakteru naszej postaci) już w pierwszej fazie gry. Gdy pozostawimy sprawę na później, musimy dysponować ok 80% pkt prawości/egoizmu do rozwiązania konfliktu zachowując lojalność Mirandy jak i Jack.

Jeżeli coś nam nie wyszło, najczęściej jeżeli wykonaliśmy zlecone przez nie misje nie dysponując przy tym odpowiednią ilością punktów charakteru aby rozwiązać konflikt „pokojowo”, możemy jeszcze odzyskać lojalność tej, u której ją utraciliśmy. Wymaga to jednak posiadania pełnego pasku zarówno dla drogi prawości jak i egoizmu.

Konflikt: Tali i Legion

W tym przypadku jest o tyle łatwiej, że Legion dołącza do nas w późnym etapie gry, dzięki czemu jego misję lojalnościową wykonamy najprawdopodobniej dopiero przed rozpoczęciem misji samobójczej. Na tym etapie gry powinniśmy dysponować już odpowiednią ilością punktów jednego z pasków charakteru aby być w stanie zachować lojalność obojga.

Uwaga: Jeżeli wykorzystamy dowody przeciwko ojcu Tali, mimo zakończenia misji nie uzyskamy jej lojalności!

Jeżeli jednak się nam nie uda, problemy możemy mieć zwłaszcza z Tali. Aby odzyskać jej lojalność po poparciu Legiona podczas ich sprzeczki, musimy dysponować ok 90-100% prawości i 100% egoizmu. Tali to dobra dziewczyna, nie ma się więc czemu dziwić, że nie da się jej łatwo udobruchać zastraszaniem.

Misje lojalnościowe, które możemy „zawalić”

Brzydko to ująłem ale inaczej nazwać tego nie można, ponieważ aby taka misja zakończyła się fiaskiem, najczęściej musimy robić wszystko na przekór (wyjątkiem jest Zaeed). Raczej mało komu się udaje zakończyć w ten sposób, więc pozwoliłem sobie umieścić ich opis na samym końcu:

  • Misja lojalnościowa Zaeeda: Jeżeli w trakcie misji zamiast dalej ścigać Vigo (opcja egoistyczna) wybierzemy próbę uratowania pracowników płonącej rafinerii (opcja prawości), będzie to skutkowało tym, że Vigo ucieknie i jeżeli nie będziemy dysponować odpowiednią ilością punktów prawości – nie zdobędziemy lojalności Zaeeda oraz nie będziemy mogli zrobić tego później. Na szczęście wystarczy posiadać ok 70% paska prawości.
  • Misja lojalnościowa Thane’a: Wystarczy tylko nie informować go o statusie celu (turiańskiego polityka) przez pewien czas. Ujrzymy wtedy scenkę podczas której jego syn zabije swój cel i następnie zdoła uciec.
  • Misja lojalnościowa Samary: W trakcie rozmowy z Morinth musimy wybierać takie opcje rozmowy aby wywołać u niej podejrzliwość. Wtedy to uda się ona po drinki i już nie wróci. Lojalności Samary oczywiście tym sposobem już nie uzyskamy.

Jak do tej pory nie udało się ustalić kiedy i jak można dane konflikty rozwiązać mając 100% pewności, że pójdzie to po naszej myśli. Z racji działania opisanego wyżej systemu prawości/egoizmu wątpię czy próba taka miałaby jakikolwiek sens – za dużo zmiennych.

Tym niemniej zawarte w tym poradniku pomocne informacje oparte na doświadczeniach własnych jak i całej społeczności graczy Mass Effect 2, powinny się przydać w razie problemów z kompletowaniem lojalnej drużyny do walki ze Zbieraczami.

Źródło: http://masseffect.wikia.com/wiki/Talk:Loyalty
Komentarze i pingowanie są zablokowane.


Komentarze zablokowane.


Powered by WordPress | Designed by: Free MMORPG | Thanks to MMO List, Social Games and Browser Games

© 2010 EA International (Studio and Publishing) Ltd. Mass Effect, Mass Effect logo, BioWare and BioWare logo are trademarks or registered trademarks of EA International (Studio and Publishing) Ltd. in the U.S. and/or other countries. All Rights Reserved. EA and EA logo are trademarks or registered trademarks of Electronic Arts Inc. in the U.S. and/or other countries. All other trademarks are the property of their respective owners.

Serwis należy do kolektywu Gram.pl. Więcej informacji o kolektywie.