Jak to działa, czyli Gibbed’s ME2 Save Editor | Shadow Broker - polski serwis Mass Effect

Jak to działa, czyli Gibbed’s ME2 Save Editor

Krótki opis: Gibbed’s Mass Effect 2 Save Editor (pobierz: wersja dla PC i Xbox 360 (najnowsza)) to fanowski program służący jako narzędzie do łatwego modyfikowania save’ów gry. Mimo że nie wszystko da się przystosować do własnych preferencji, kilka opcji jest nadal w przygotowaniu, to i tak jest on niezwykle przydatny i użyteczny. I to nie tylko dla tych mniejszych czy większych oszustów, lecz także dla tych graczy, którzy grali w pierwszą część ale zapomnieli zgrać swoje zapisy w bezpieczne miejsce.

Nie bacząc na pobudki z powodu których potrzebny jest Ci ten program, czuj się zaproszony do lektury niniejszego poradnika.

1. Jak on działa

Dzięki intuicyjnie rozmieszczonym zakładkom zawierającym najważniejsze informacje dotyczące stanu gry jesteśmy w stanie bardzo sprawnie zmienić jej imię, poziom, klasę, ilość surowców czy kredytów, ilość wolnych punktów talentów czy nawet płeć. To dopiero początek – te dane są zawarte tylko na jednej karcie!

Jeżeli zgłębimy się dalej przeszukując kolejne (częściowo nieaktywne) zakładki natrafimy w końcu na zakładkę Plot -> Player gdzie możemy zmienić informację czy postać została zaimportowana z pierwszej części czy nie. Właśnie od zaznaczenia tego pola powinna zacząć się nasza zabawa z „odtwarzaniem” starych przygód naszej/ego komandor/a. Oczywiście ci którzy nie grali w jedynkę także mogą określić swoją przeszłość, ale – biorąc pod uwagę to, że nazwy wartości w Plot -> Mass Effect 1 -> Flags raczej nie wiele będą im mówić – proponuję zmieniać tylko, co do których macie pewność co oznaczają. A najlepiej po prostu zagrać, tak jest zdecydowanie najprościej się odnaleźć.

Ogólnie rzecz biorąc Gibbed’s Mass Effect 2 Save Editor modyfikuje najważniejsze wartości i decyzje w stanach gry. Ciekawe jest to, że bez problemu możemy utworzyć nowy zapis, co prawda nie ustalimy dokładnego miejsca i postępu w fabule (wyobrażacie sobie całe setki zmiennych o niekoniecznie zrozumiałych nazwach?) ale nic więcej nie potrzeba dla tych, którzy chcą po prostu zaimportować swoją „przywróconą” postać (co prawda nie tak dobrze jak Cerberus i jego Projekt Łazarz ale jednak).

2. Podstawowe dane

W pobranym przez Was, z linku powyżej, archiwum (dla wersji PC) powinny znajdować się następujące pliki i folder save1, który zawiera przykładową (no dobra, moją) postać tuż po ukończeniu głównego wątku gry. Dzięki niemu będziecie mieli obraz tego jak wygląda standardowy zapis gry bez jakichkolwiek ulepszaczy oraz jak prezentują się standardowe wartości.

Po uruchomieniu Gibbed.MassEffect2.SaveEdit (trudno pominąć, różowa ikonka) naszym oczom ukaże się główne okno programu. To właśnie tutaj ustalamy podstawowe wartości dotyczące zapisu gry z domyślnymi wartościami dla nowo utworzonego zapisu – bez importu z pierwszej części. Za wiele tutaj do tłumaczenia nie ma co jest dużym plusem narzędzia: potrzebna jest tylko podstawowa znajomość języka angielskiego.

1. Po kliknięciu na tę ikonę musimy wskazać płeć naszego bohatera. Jest to ważnie nie tylko z powodu możliwych romansów bohatera (bez problemu możemy dodać możliwość romansu z przedstawicielem tej samej płci, wedle upodobań), lecz także ustawień wyglądu jego twarzy (patrz pkt. 7). 2. Ta ikona otwiera wykryty przez program folder z zapisami gry. Dzięki temu od razu mamy do dyspozycji katalogi z naszymi postaciami. Pamiętajmy, że każdy zapis może być edytowany i jest on w pełni niezależny od pozostałych. Tak więc jeżeli zmodyfikujemy szybki zapis to automatyczne zapisy i te stałe (przez menu gry) zostaną zachowane w oryginalnej formie. 3. Ikonka zapisu, proste (ważna jest nazwa zapisu: AutoSave.pcsav, ChapterSave.pcsav, QuickSave.pcsav i standardowy Save_0001, Save_0002, Save_0010 itd). 4. Klasa postaci. 5. Jej pochodzenie (kolejno: brak (?), kolonia, Ziemia, przestrzeń). 6. Charakter postaci (kolejno: brak (? x2), bezwzględność, wytrwałość, bohaterstwo). 7. Płeć – jeżeli modyfikujemy zapis postaci i z jakichś powodów zdecydujemy się zmienić jej płeć, musimy usunąć zapisany wcześniej wygląd i/lub zaimportować nowy klikając na zakładkę Toolbox i dalej na Import, tutaj macie adres strony posiadającej bazę wielu różnych twarzy do gry nadsyłanych przez samych graczy (znajdują się tam także tutoriale jak je dodać itd).

3. Modyfikowanie naszych towarzyszy

W zakładce Plot -> Henchmen -> Flags mamy dostęp do podstawowych danych dotyczących naszych towarzyszy takich jak: możliwość zaznaczenia w oknie wyboru postaci, odblokowania jej specjalizacji, lojalność, to czy ją zwerbowaliśmy, czy występuje w alternatywnym ubraniu, jest w obecnym składzie (znaczy w terenie) oraz opcjonalnie czy nie żyje i czy była lojalna (dotyczy to zapisów już po misji samobójczej). Zaznaczając Samara is Morinth sprawimy, że w naszej drużynie znajdzie się Morinth i to ją będą dotyczyły wszystkie zmienne Samary.

Uwaga: Alternate appearance oznacza alternatywny ubiór i wyklucza 1st appearance, czyli podstawowy. Jeżeli będziemy mieli zaznaczone oba pola u tej samej postaci skutki mogą być „ciekawe”. O ile nie dla nas to dla samej gry.

4. Modyfikowanie danych pobranych z pierwszej części Mass Effect

Aby zacząć grzebać w wartościach, które z pierwszej części gry importuje ME 2 musimy wejść do Plot -> Player i zaznaczyć Played Mass Effect 1.

Następnie przechodzimy do Plot -> Mass Effect 1 -> Flags gdzie mamy dostęp do najważniejszych zmiennych dotyczących naszych wyborów i misji, które wypełniliśmy. Choć część z nich nie ma większego znaczenia podczas gry w dwójce to może się to zmienić (zgodnie z zapowiedzią twórców) w kolejnej części.

Aby się na taką ewentualność przygotować proponuję zapoznać się z pewnymi zasadami: misję mają różne wartości, które często wzajemnie się wykluczają (o nich i innych wartościach poczytacie tutaj), jeżeli mieliśmy z kimś romans w pierwszej części zaznaczamy [Player] Romanced someone i [Player] Romancing XYZ (gdzie XYZ tam imię postaci) oraz zmienić odpowiednią wartość w zakładce Values tuż obok (o tym za chwilę).

W zakładce Plot -> Mass Effect 1 -> Values ustalamy najważniejsze dane o naszej postaci: 1. Pochodzenie (podobnie jak wcześniej z tym, że 1 = przestrzeń, 2 = kolonia i 3 = Ziemia). 2. Charakter postaci (1 = przetrwanie, 2 = bohater i 3 = bezwzględność). 3. Ilość punktów charakteru (orientacyjnie powiem, że do 350 mamy pełen pasek czy to prawości czy renegata). 4. Ilość zeskanowanych Opiekunów na Cytadeli (wymaga zaznaczonego [Citadel: Scan the Keepers] Accepted quest w zakładce Flags tuż obok – wartość 21 = zadanie wykonane). 5. Status romansu (właściwie jego postęp; od 1 do 3 = brak romansu, od 4 do 6 = romans był i będzie trwać zapewne dalej w ME 3). 6. Nasz wpływ na Garrusa (ta wyżej prawości, a niżej renegata; 4 = duży wpływ.

Na tym właściwie kończy się nasze grzebanie w przeszłości komandora Sheparda, w którego mamy zamiar się wcielić.

5. Pozostałe

W zakładce Toolbox możemy wyeksportować lub zaimportować twarz naszej postaci. Twórca programu zaznacza przy tym jednak, że przy importowaniu mogą wyniknąć pewne problemy i zaleca nam wykonanie kopii zapasowej stanu gry. Użyteczne może być szczególnie Refund All Talent Points za pomocą którego przywrócimy naszej postaci wszystkie wykorzystane podczas gry punkty talentów.

Head Morph Fun Stuff! służy tylko wizualnym modyfikacjom naszej postaci, jej głowy dokładnie rzecz biorąc. Wysoce zaleca się utworzenie kopii stanu gry przed rozpoczęciem „zabawy”.

Ostatnia, i zarazem pozwalająca na najwięcej zmian, zakładka Raw, która jednak nie jest już tak przyjazna jak pozostałe. Tam właśnie zmienimy stan naszej postaci, poziom, punkty doświadczenia, paliwo Normandy SR-2, pozycję w której jesteśmy itd. Zmiennych jest dosyć dużo żeby namieszać dostatecznie dużo. Nie polecam grzebania tam bez pewności, że wiemy dobrze co chcemy zrobić i w jaki sposób.

I w tym momencie kończy się nasz poradnik specjalny. Jak widzicie narzędzie to pozwala na całkiem przyjemne dostosowanie gry do własnych potrzeb i ponowne (albo i nie) wykreowanie poczynań naszego bohatera w pierwszej części. Tylko od Ciebie zależy jak go wykorzystasz. Czy poddasz się indoktrynacji Żniwiarzy i zabijesz swoją/ego Shepard/a? Może ulegniesz pokusie i dodasz sobie poziomów, kredytów, lojalności towarzyszy? Czy to ważne? To twoja gra.

Możesz przejść na dół i pozostawić odpowiedź. Pingowanie jest zablokowane.
  • Maziak

    Dla niektórych się przyda. Jednak ja wolę sobie samemu save zrobić. Save idealny na Mass Effect 3 już jest 😀 Nie mogę się doczekać. Mam nadzieję że strzaskacie info nt. kolekcjonerskiej edycji. A no i trzeba wam większą sławę załatwić. Taka dobra strona…..

    • Venydar

      O sprawozdaniu z Edycji Kolekcjonerskiej ME3 nie masz się co martwić – już ja o to zadbam 😉

      A za reklamę serwisu gdziekolwiek-się-da będziemy bardzo wdzięczni!

      • Maziak

        No zareklamuję w każdym możliwym momencie. Chociaż ostatnio rzadko mam sposobność na jakichkolwiek forach czy czymś podobnym. Ej a jak mogę zmienić avatar bo chcę jako pierwszy mieć Sheparda a nie widziałem tej opcji.

        • Venydar

          Aby w pełni korzystać z systemu Disqus (w tym zmienić avatar) należy zarejestrować konto http://disqus.com/dashboard/
          W ustawieniach konta znajdziesz wtedy opcję jego zmiany.

          • Maziak

            AAaaa wielkie dzięki 😛 Musicie zrobić tak dla potomnych z tej strony taki poradniczek. No chyba że takowy jest a ja ślepy nie wiem i nie zauważyłem.

  • Skodr

    A ja mam pytanie, można za pomocą tego dodawać do drużyny takie postacie jak Liara, Wilson czy Kenson? (czyli pojawiły się tylko w jednej misji w teamie).

    • Venydar

      Niestety, można dodać jedynie te postaci, które werbujemy na potrzeby Misji Samobójczej.

  • Nero

    Akurat bawiłem się tym edytorem i już na stacji Łazarz uświadczyłem buga typu ‚nie pojawia mi się ilość zdobywanych kredytów’. Na innych sejwach nie uświadczyłem tego. Wolałem nie sprawdzać, co się dzieje dalej na mocno zmodyfikowanym sejwie.

  • Neo20-20

    Mi to wogóle nie dziala coagle jakis blad wychodzi i nie moge wejsc w edytora

  • Pingback: Elektrische Zahnbuerste()

  • Mosin

    Hmmm zrobiłem sobie save na swoje potrzeby i jak wchodzę w grę klikam, żeby wczytał ten zapis to jest on tak jakby nieaktywny. Mogę na niego klikać ile chce, ale niestety nic się nie dzieje ;/ a inne save’y działają dobrze, na których nie kombinowałem!

    • Nero

      Coś ty tam zmieniał? Ja paru delikwentów uśmierciłem i weszło (poza kwestią, że na przykład Mordin jest ‚czerwony’ w statucie oddziału i se stoi w laboratorium o_O ).

      • Mosin

        ja jako bardzo inteligentna osoba zamiast przeczytać instrukcje, robiłem wszystko na intuicje… i zmieniłem jak taki łeb nazwę save’a, ale po przeczytaniu tego artykułu zmieniłem nazwę i wszystko śmiga… cholerne zbieracze mnie zaatakowały ;/

  • Adi_1995

    siemka, w misji samobójczej zginęła mi Miranda, użyłem programu by ją ożywić, mogę ją wybrać na misje ale nie ma jej w jej pokoju na statku, ktoś wie jak naprawić ten błąd?
     

  • Sebastian Kamiński

    Witam mam pewien problem, gdy dodaje postać do drużyny w prywatnym terminalu jest ona wyświetlona w składzie, jednak nigdzie na statku jej nie ma, co mogę z tym zrobić? Z góry dzięki za info 🙂
    @->—


Powered by WordPress | Designed by: Free MMORPG | Thanks to MMO List, Social Games and Browser Games

© 2010 EA International (Studio and Publishing) Ltd. Mass Effect, Mass Effect logo, BioWare and BioWare logo are trademarks or registered trademarks of EA International (Studio and Publishing) Ltd. in the U.S. and/or other countries. All Rights Reserved. EA and EA logo are trademarks or registered trademarks of Electronic Arts Inc. in the U.S. and/or other countries. All other trademarks are the property of their respective owners.

Serwis należy do kolektywu Gram.pl. Więcej informacji o kolektywie.